Industri MOBILE telah membawakan satu teknologi yang sangat berkuasa iaitu Sistem Pesanan Ringkas atau SMS. Statistik hasil kajian Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia menunjukkan lebih dari 14.6 billion SMS telah dihantar dalam tempoh suku ketiga tahun 2007.

Merujuk kepada statistik yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia juga, pada suku ke-3 bagi tahun 2007, terdapat lebih dari 22 juta pengguna talian mudah alih dan 83% daripadanya adalah pengguna prabayar (prepaid).


Perniagaan telekomunikasi kini menjadi perniagaan yang sangat menguntungkan. Anda pasti banyak melihat rancangan-rancangan yang menggunakan sistem Undian SMS, langganan SMS (contoh: type CINTA dan hantar ker bla.. bla.. bla... untuk mendapat tips-tips bercinta) dan berbagai lagi. Dan selama ini, kita hanya menjadi pengguna yang dimanipulasikan oleh syarikat-syarikat besar untuk mengaut keuntungan jutaan ringgit. Kenapa tidak kita sama-sama memperoleh manfaat dari senario ini?

14.6 BILLION SMS PADA SUKU KE-3 2007


Lebih dari 7.4 bilion SMS telah dihantar dalam tempoh suku pertama tahun 2006, dan angka ini melonjak kepada 14.6 billion SMS pada suku ketiga tahun 2007 bukan sahaja untuk urusan pribadi tetapi turut melibatkan transaksi perniagaan.

Menyedari hakikat tersebut, Asia Mobile Commerce Privilege (M) Sdn Bhd telah bertindak lebih awal melahirkan portal M-Commerce MyMode bagi membantu para pengguna mobile phone seluruh Malaysia menjana keuntungan menerusi telefon bimbit mereka sendiri di awal tahun 2004 lagi. Jadi kenapa tidak sertai kami sekarang?

Rujukan: MCMC -

Communications and Multimedia: Selected Facts and Figures, Q3 2007

 
Blog redesigned by ahwazitopup.blogspot.com